CHCIAŁ SPRZEDAĆ SPRĘŻYNY DO SAMOCHODU - STRACIŁ 4,5 TYSIĄCA
To już kolejne oszustwo podczas sprzedaży w sieci. Tym razem ofiarą przestępców padł 30-latek, który wystawił na sprzedaż sprężyny zawieszenia do samochodu. Mężczyzna kliknął w link przesłany przez rzekomego kupującego... i zamiast otrzymać 300 złotych, stracił 4,5 tysiąca złotych.
Do kolneńskich policjantów zgłosił się 30-letni mieszkaniec gminy Kolno, który został oszukany podczas sprzedaży w internecie. Z jego relacji wynikało, że na jednym z portali aukcyjnych zamieścił ogłoszenie o sprzedaży sprężyn zawieszenia do samochodu osobowego. Już chwilę później za pośrednictwem komunikatora otrzymał wiadomość od osoby zainteresowanej zakupem. Rzekomy kupujący poprosił o podanie adresu do odbioru, adresu e-mail oraz numeru konta bankowego w celu dopełnienia formalności. Aby potwierdzić transakcję, 30-latek kliknął w przesłany mu link. Mężczyzna został przekierowany na stronę łudząco podobną do bankowości elektronicznej jego banku. Tam wpisał login i hasło potrzebne do logowania. Po tym wyświetlił się komunikat, że musi zaczekać 5 minut na telefon od operatora jego banku, by potwierdzić wpłatę 300 złotych na jego konto. W ciągu minuty zadzwoniła do niego osoba, która przedstawiła się jako pracownik banku. Wtedy też 30-latek zauważył, że na jego konto wpłynęło 1500 złotych. Mężczyzna podający się za pracownika banku polecił, by 30-latek dokonał przelewu w wysokości 1500 złotych na konto kupującego, a w zamian za to otrzyma 300 złotych za sprzedane sprężyny. Następnie mieszkaniec gminy Kolno w aplikacji bankowości elektronicznej musiał potwierdzić kod BLIK, aby otrzymać przelew. Po chwili mężczyzna zauważył, że z jednego jego konta walutowego na drugie zostało przewalutowane 370 euro. Po rozłączeniu rozmowy do 30-latka ponownie zadzwoniła ta sama osoba tłumacząc, co ma zrobić, by ta operacja przebiegła pomyślnie. 30-latek kilkukrotnie rozłączył połączenia, ponieważ ta sama osoba zaczęła do niego dzwonić z kilku różnych numerów. Wówczas 30-latek zaczął nabierać podejrzeń i zdecydował, by o zaistniałej sytuacji poinformować policjantów. W drodze do kolneńskiej komendy mężczyzna potwierdził jeszcze 2 kody BLIK w swojej bankowości elektronicznej i zauważył, że z jego konta zniknęło 3 tysiące złotych. Po wejściu do komendy dyżurny polecił 30-latkowi, by natychmiast skontaktował się ze swoim bankiem i zablokował swoje konto. W rozmowie z pracownikiem banku 30-latek dowiedział się, że z jego konta zostały zrealizowane 3 wypłaty z bankomatów poprzez kody BLIK, które sam generował. W rezultacie stracił 4,5 tysiąca złotych.
Aby nie paść ofiarą oszustów - pamiętaj!
- nie klikaj w nieznajome linki do stron;
- rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, poprzez komunikatory;
- oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego oraz bramki płatniczej. Zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce;
- zwróć uwagę jakie transakcje bankowe autoryzujesz i na jaką kwotę;
- czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostaje z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
- poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich, gdy korzystasz z portali aukcyjnych;
- miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów;
- każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym, czy to przez wiadomości mailowe, sms-y i komunikatory, które zwierają linki powinno wzbudzić naszą czujność.