Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

CHCIAŁA SPRZEDAĆ WÓZEK DZIECIĘCY, A STRACIŁA PONAD 400 ZŁOTYCH

Data publikacji 05.09.2022

Kolneńscy policjanci przyjęli zgłoszenie dotyczące oszustwa, do którego doszło podczas sprzedaży wózka dziecięcego na jednym z portali aukcyjnych. Jego ofiarą padła 35-letnia mieszkanka powiatu kolneńskiego. Kobieta weszła w link, który przesłał jej kupujący za pośrednictwem komunikatora. Zamiast otrzymania wpłaty za wózek, z jej konta zniknęło ponad 400 złotych.

Do policjantów kolneńskiej komendy zgłosiła się kobieta, która została oszukana podczas sprzedaży wózka dziecięcego na jednym z portali aukcyjnych. Z relacji 35-latki wynikało, że po zamieszczeniu ogłoszenia poprzez popularny komunikator skontaktował się z nią potencjalny klient. Kobieta w wiadomości tekstowej otrzymała od rzekomego kupującego 2 linki. Pierwszy z nich nie działał, a po kliknięciu w drugi nastąpiło przekierowanie na stronę pewnej firmy przewozowej, gdzie znajdowały się ikony poszczególnych banków. 35-latka, po wybraniu swojego banku, "zalogowała się" poprzez wpisanie tam swojego loginu i hasła do bankowości elektronicznej oraz numeru PESEL. Po upływie kilku minut pojawił się wypełniony formularz do natychmiastowego przelewu, który potwierdziła. Wtedy kobieta domyśliła się, że niestety padła ofiarą oszustwa ponieważ formularz wypełniony był na kwotę 450 złotych, a nie tak jak ustaliła z kupującym 200 złotych.

Jak uniknąć oszustwa?

  • Nie klikaj w nieznajome linki do stron;
  • Zwróć uwagę jakie transakcje bankowe autoryzujesz i na jaką kwotę;
  • Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich, gdy korzystasz z portali aukcyjnych;
  • Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów;
  • Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, poprzez komunikatory;
  • Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego oraz bramki płatniczej. Zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce;Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, nie są napisane poprawną polszczyzną;
  • Nie należy podawać numeru karty i specjalnego kodu CVV2/CVC2, który jest nadrukowany obok podpisu;
  • Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostaje z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
  • Każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym, czy to przez wiadomości mailowe, sms-y i komunikatory, które zwierają linki powinno wzbudzić naszą czujność.

Co robić, gdy zostaniesz oszukany?

  • Koniecznie skontaktuj się ze swoim bankiem
  • Poinformuj Policję

Policjanci apelują o rozwagę i ostrożność w podejmowaniu wszelkich decyzji finansowych.

Powrót na górę strony