Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

CHCIAŁA SPRZEDAĆ FUTERKO, A STRACIŁA 700 ZŁOTYCH

Data publikacji 27.01.2023

Po wystawieniu produktu do sprzedaży na portalu ogłoszeniowym dostajesz link w celu otrzymania płatności, czy też opłaty ubezpieczenia firmy kurierskiej? Po wejściu w link proszą cię o podanie danych osobowych, numerów z karty płatniczej, loginu i hasła do konta bankowego? Uważaj! Tak działają oszuści! Tym razem ich ofiarą padła mieszkanka powiatu kolneńskiego, która chcąc sprzedać futerko za 50 złotych, straciła 700 złotych.

Do kolneńskich policjantów zgłosiła się 47-latka, która została oszukana w sieci. Kobieta, na jednym z portali ogłoszeniowych wystawiła na sprzedaż futerko za 50 złotych. Po kilku minutach dostała smsa z informacją, że ktoś chce je kupić. Rzekomy klient poprosił 47-latkę o kliknięcie w przesłany przez niego w wiadomości link, celem potwierdzenia płatności. Sprzedająca zrobiła to, a następnie wybrała ikonę swojego banku i wpisała tam numer swojej karty płatniczej. Wtedy na ekranie jej telefonu pojawił się komunikat: "W oczekiwaniu na transakcję. Może to potrwać do 5 minut". Kiedy kobieta po upływie tego czasu wyszła z tej strony i próbowała zalogować się do aplikacji internetowej swojego banku okazało się, że jest to niemożliwe. Wówczas 47-latka skontaktowała się ze swoim bankiem i dowiedziała się, że z jej konta zniknęło 700 złotych.

Jak nie dać się oszukać w przypadku kupna/sprzedaży na portalach aukcyjnych?
• bądź czujny, gdy otrzymasz wiadomość od kupującego/sprzedającego, aby wejść w link i podać pełne dane logowania do konta;
• podczas transakcji sprzedaży nigdy nie podawaj numeru karty i specjalnego kodu CVV2/CVC2 , który jest nadrukowany obok podpisu;
• czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku, zanim wykorzystasz go nie wiedząc, co autoryzujesz;
• każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym, czy to przez wiadomości mailowe, sms-y i komunikatory, które zwierają linki powinny wzbudzić naszą czujność;
• zwróć uwagę na pisownię w wiadomościach – jeśli to oszustwo często zawiera błędy i literówki;
• każdy sposób wywarcia na nas presji czasu, pośpiechu, szybkiego sfinalizowania transakcji powinien wzmóc naszą czujność.

Powrót na górę strony