UWAŻAJ NA OSZUSTÓW WYŁUDZAJĄCYCH KODY BLIK
Oszuści podszywają się pod właścicieli kont społecznościowych i wysyłają wiadomości z prośbą o kody BLIK. W taki sposób 17-latek stracił ponad 500 złotych. Myślał, że pomaga starszemu bratu. Bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść oszustom.
Tym razem do kolneńskich policjantów zgłosiła się 52-letnia mieszkanka powiatu. Kobieta poinformowała mundurowych, że dała dostęp swojemu 17-letniemu synowi do swojego konta, by mógł korzystać z pieniędzy. Na popularnym komunikatorze napisał do niego jego starszy brat, który poprosił go o pieniądze i podanie kodu BLIK. 17-latek chcąc pomóc mu, wygenerował kod, który przekazał za pomocą komunikatora. Kobieta skontaktowała się telefonicznie z synami i okazało się, że starszy z nich nie prosił o żadne kody BLIK. Kiedy sprawdziła stan swojego konta bankowego, okazało się, że straciła ponad 500 złotych.
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
- stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms-em),
- potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze,
- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
- chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.