Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

CHCIAŁA SPRZEDAĆ UBRANKO DO CHRZTU DLA DZIECKA, A STRACIŁA PONAD 3800 ZŁOTYCH

Data publikacji 21.01.2022

Kolneńscy policjanci przyjęli zgłoszenie dotyczące oszustwa, do którego doszło podczas sprzedaży ubranka do chrztu dla dziecka na jednym z portali aukcyjnych. Jego ofiarą padła 31-letnia mieszkanka powiatu kolneńskiego. Kobieta weszła w link, który przesłał jej kupujący za pośrednictwem komunikatora. Zamiast otrzymania wpłaty za ubranko, z jej konta zniknęło ponad 3800 złotych.

Oszuści nie odpuszczają i posługują się różnymi metodami, aby szybko zdobyć pieniądze. Wczoraj do policjantów kolneńskiej komendy zgłosiła się kobieta, która została oszukana podczas sprzedaży ubranka do chrztu dla dziecka na jednym z portali aukcyjnych. Z relacji 31-latki wynikało, że po zamieszczeniu ogłoszenia skontaktował się z nią poprzez popularny komunikator potencjalny klient. Kobieta podała mu swój adres e-mail, na który otrzymała wiadomość z prośbą o weryfikację jej konta bankowego i potwierdzenia dokonania wpłaty. Postępując zgodnie z podaną tam instrukcją, kliknęła w ikonę "zaakceptuj zamówienie". Wówczas pojawił się komunikat, że transakcja została opłacona. W kolejnym kroku została przekierowana na stronę, gdzie zalogowała się do swojej bankowości elektronicznej i wygenerowała czterocyfrowy kod, który następnie wpisała w aplikacji bankowej. Wtedy otrzymała kolejny komunikat, że będzie musiała podać kod z informacji głosowej otrzymanej z banku. Po chwili odebrała połączenie głosowe, w trakcie którego usłyszała kolejny czterocyfrowy kod i wpisała go ponownie w aplikacji. Wówczas pojawił się komunikat o błędnym kodzie. O problemie poinformowała kupującego, który poprosił ją o kolejną próbę dokonania takiej weryfikacji. Kobieta odmówiła i poinformowała go, że może dokonać wysłania towaru za pobraniem. Po tym kontakt z kupującym urwał się. W środę z kobietą skontaktował się pracownik banku. W trakcie rozmowy zapytał czy potwierdza przelew bankowy w wysokości 1000 złotych. 31-latka oczywiście nie wyraziła zgody. Ponadto okazało się, że zamiast wpłaty za ubranko, z jej konta zniknęło ponad 3800 złotych.

Jak uniknąć oszustwa?

  • Nie klikaj w nieznajome linki do stron;
  • Zwróć uwagę jakie transakcje bankowe autoryzujesz i na jaką kwotę;
  • Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich, gdy korzystasz z portali aukcyjnych;
  • Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów;
  • Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, poprzez komunikatory;
  • Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego oraz bramki płatniczej. Zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce;
  • Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, nie są napisane poprawną polszczyzną;
  • Nie należy podawać numeru karty i specjalnego kodu CVV2/CVC2, który jest nadrukowany obok podpisu;
  • Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostaje z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
  • Każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym, czy to przez wiadomości mailowe, sms-y i komunikatory, które zwierają linki powinno wzbudzić naszą czujność.

Co robić, gdy zostaniesz oszukany?

  • Koniecznie skontaktuj się ze swoim bankiem
  • Poinformuj Policję

Policjanci apelują o rozwagę i ostrożność w podejmowaniu wszelkich decyzji finansowych.

Powrót na górę strony